Jak przygotować motocykl, skuter i quada na zimę? | System lokalizacji po kradzieży, system gps - gannet.pl‎

Jak przygotować motocykl, skuter i quada na zimę?

Sezon motocyklowy nieubłaganie zbliżą się ku końcowi. Czas, by wypieszczone motocykle, skutery i quady trafiły do swoich zimowych legowisk. Jak zabezpieczyć maszynę, żeby bez szwanku doczekała wiosny i jak ustrzec się potencjalnej kradzieży pojazdu?

Dużymi krokami zbliża się pożegnanie sezonu motocyklowego. Większość właścicieli jednośladów i czterokołowców podejmuje w tej chwili decyzje o zabezpieczeniu swoich maszyn na okres zimowy. Powinny się z tym wiązać z jednej strony konkretne czynności eksploatacyjne, a z drugiej działania, dzięki którym uda się ukrócić zapędy amatorów cudzej własności, a w razie kradzieży – odzyskać pojazd.

Filtry i olej

Po zakończeniu sezonu warto zrobić przegląd stanu silnika oraz wymienić filtry i olej, bo podczas pracy silnika dostają się do niego mikroopiłki metalu, które mogą wpływać na pracę jednostki napędowej. Argumentem „za” może być fakt, że okresie przedzimowym w serwisach nie ma tłoku, a ceny są o wiele niższe niż na wiosnę.

Płyny eksploatacyjne

Przed odstawieniem motocykla na długie miesiące powinniście pamiętać o uzupełnieniu wszelkich płynów eksploatacyjnych, by na początku nowego sezonu maszyna była gotowa do jazdy już pierwszego dnia. To niezwykle istotne również w przypadku pojazdów, które zimują nie w ciepłych garażach, lecz w nieogrzewanych pomieszczeniach. Odpowiedni płyn chłodniczy – tolerujący niskie temperatury, może zapobiec uszkodzeniu chłodnicy oraz przewodów, natomiast pełny bak pozwoli mieć pewność, że nie skropli się w nim zbyt dużo wody.

Mycie

Motocykl, skuter czy quada warto też starannie oczyścić, by brud nie zimował razem z pojazdem. Trudnousuwalne zanieczyszczenia, takie jak pozostałości smoły z asfaltu, należy potraktować specjalną „chemią” przeznaczona do tego typu zabrudzeń lub wykorzystać specjalne preparaty do mycia motocykli. Korzystając z myjek wysokociśnieniowych należy pamiętać, by delikatnie obchodzić się z okolicami chłodnicy, łożysk, łańcucha i miejscami. Po zakończonym myciu dobrze jest rozgrzać maszynę, by zalegająca w szczelinach woda miała szansę szybciej odparować.

Smarowanie

Po porządnym umyciu należy zabezpieczyć i nasmarować wszelkie elementy ruchome, przy czym najważniejszy jest łańcuch napędowy (nie dotyczy oczywiście modeli z paskiem zębatym). Najskuteczniejszymi, najłatwiejszymi i dobrze działającymi są smary w spreju. Wystarczy natrysnąć na powierzchnie łańcucha i gotowe. Warto też wyposażyć się w smar silikonowy i nasmarować wszystkie dźwignie oraz inne ruchome elementy. Smar tego typu ma właściwości hydrofobowe (odpycha wodę), a ponadto nie przywiera do niego kurz.

Wyczyszczenie układu wydechowego

Przed zimą powinniście przyjrzeć się również elementom układu wydechowego. W przypadku tych wykonanych ze stali nierdzewnej wystarczy dokładne mycie, rozgrzanie silnika i ostudzenie układu. Dla spokoju warto zasłonić wyloty tłumików, szczególnie w przypadku dwusuwów, aby nie dopuścić do kondensacji pary wodnej w środku, a w konsekwencji korozji wewnątrz tłumika i silnika. W przypadku tych wykonanych z tradycyjnej stali konieczne będzie staranne czyszczenie i zabezpieczenie, by rdza nie spustoszyła tłumika i jego elementów.

Troska o baterie

Dla bezpieczeństwa akumulatora warto wymontować go z pojazdu. W trosce o kondycję baterii należy przenieść ją do suchego, ciepłego pomieszczenia, następnie doładować i pozostawić na przechowanie. Nie zaszkodzi co kilka tygodni baterię ponownie doładowywać, a koniecznie należy zrobić to przed jej wiosennym montażem do motocykla. Warto zaopatrzyć się w automatyczny zestaw prostowniczy podłączany do gniazdka 230V.

Ciepła kołderka

Tym, co kończy pracę przy zabezpieczaniu motocykla, jest założenie odpowiedniego pokrowca. Nie tylko chroni on maszynę przed kurzem, ale skutecznie izoluje od warunków atmosferycznych oraz zabezpiecza przed zgubnym działaniem wilgoci. W przypadku pojazdów stojących pod chmurką można pomyśleć o zakupie odpowiedniego „namiotu”.

Sposoby na złodzieja

A skoro procedury eksploatacyjne mamy za sobą, pozostaje kwestia zabezpieczenia na wypadek kradzieży. Pomimo stosowania disclokców, łańcuchów i różnych rodzajów odcięcia zapłonu, motocykle, skutery i quady są kradzione. Czy można temu zapobiec? Mówiąc wprost – raczej nie. Rozwiązaniem jest odpowiedni system monitoringu, który pozwoli namierzyć skradziony motocykl, że ktoś poruszył maszynę. „Wielu złodziei wykorzystuje dzisiaj zagłuszarki sygnału GPS/GSM, które unieszkodliwiają większość prostych systemów lokalizacji. Warto zatem wybrać moduł działający w oparciu o dedykowane sygnały radiowe, taki jak GanTrack. Dzięki niemu skradziony motocykl, skuter czy quad można odnaleźć nawet wtedy, gdy został umieszczony w podziemnym garażu czy kontenerze. A co ważne – 98 proc. pojazdów jest namierzanych w ciągu 24 godzin od chwili zgłoszenia kradzieży” – mówi Dariusz Kwakszys, IT manager w firmie Gannet Guard Systems.

Sezon zmierza ku końcowi, ale jeśli zastosujecie się do powyższych wskazówek, możecie mieć pewność, że już pierwszego dnia wiosny ze spokojem odpalicie swoją ukochaną maszynę i będziecie gotowi pokonywać kolejne kilometry.

motorcycle-2529593_1920