Łatwiej, bo mobilnie

dwlodarczyk
17 lutego 2016

Jak wynika z raportu Ericsson ConsumerLab 2015, Polacy coraz chętniej korzystają z urządzeń mobilnych, tj. smartfonów i tabletów. Liczba osób używających smartfonów przynajmniej raz w tygodniu wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat ponaddwukrotnie, osiągając poziom 76% populacji.

Założenie, że smartfony będą się cieszyć coraz większą popularnością, jest oczywiste. Na tej podstawie łatwo przewidzieć rosnący wzrost zainteresowania usługami mobilnymi. „Rynek urządzeń elektronicznych w Polsce wciąż nie jest nasycony w równie dużym stopniu jak w krajach Europy Zachodniej. Jesteśmy jednak na dobrej drodze, aby w naszym kolejnym raporcie* zaobserwować, że polscy użytkownicy pod względem korzystania z nowoczesnych technologii dogonili europejską czołówkę. Wiele zależy od rozwoju infrastruktury operatorów, dzięki której użytkownicy będą mogli cieszyć się np. szybszym internetem mobilnym wykorzystującym technologię 4G i LTE” – mówi Katarzyna Pąk, dyrektor do spraw marketingu i komunikacji w firmie Ericsson.

Telefony z dostępem do internetu są już nie tylko narzędziem służącym do komunikacji i rozrywki. Służą one także do pracy – dzięki nim możliwe jest bowiem planowanie zadań oraz realizowanie przedsięwzięć takich jak np. kontrolowanie floty samochodowej, czyli analizowanie pokonywanych tras, generowanie raportów dotyczących aktywności kierowców, co w efekcie prowadzi do zwiększenia efektywności działań i redukcji kosztów.

W branży

Prowadzenie firmy transportowej to zadanie niełatwe – angażuje wiele czasu, energii i różnego rodzaju zasobów. Rosnące wymagania rynku i konkurencja zmuszają właścicieli firm do poszukiwania rozwiązań, które umożliwią jeszcze bardziej efektywne planowanie, raportowanie oraz kontrolowanie pracy floty. Pomocne w tym zakresie będą na pewno nowoczesne narzędzia informatyczne.

„Nowe technologie to nie fanaberia, a narzędzie, po które coraz częściej sięgają właściciele pojazdów ciężarowych oraz osoby odpowiedzialne za floty. I nic w tym dziwnego, skoro efektem wprowadzania usług bazujących na aplikacjach mobilnych, chmurze czy systemach monitoringu GPS są realne oszczędności związane chociażby ze sprawniejszym zarządzaniem parkiem samochodów i pracownikami. Za pomocą aplikacji użytkownik może sprawdzać pozycje pojazdów, przygotowywać zestawienia wykonanych kursów, wyświetlać istotne powiadomienia. Mobilne zarządzanie to dla managera świetne narzędzie. Szansa na reagowanie z każdego niemal miejsca na świecie i o każdej porze pozwala ograniczyć koszty oraz usprawnić procesy logistyczne. Samochody, które stoją, nie zarabiają, maszyny, które nie są na budowie uruchamiane, nie przynoszą zysków, a aplikacje pozwalają zapobiegać takim przypadkom. Co ważne, część programów działa w chmurze, w efekcie czego wszystkie dane znajdują się w sieci, a system aktualizuje się samoistnie i działa na każdym urządzeniu. Oprogramowanie automatycznie zapisuje informacje, dzięki czemu nie ma ryzyka niespodziewanej utraty danych” – wyjaśnia Maciej Pobocha z „Connected Life Magazine”.

 

Usprawnić biznes flotowy

Nie od dziś również wiadomo, że sprawne zarządzanie flotą i uzyskana w ten sposób m.in. optymalizacja przejazdów jest niemożliwa bez sprawnej komunikacji i szybkiego przepływu informacji między kierowcą i dyspozytorem. Urządzenia montowane w tym celu w pojazdach muszą zapewnić kierowcom wygodną obsługę i funkcje niezbędne do sprawnego pokonywania trasy.

Z tego powodu potencjał systemów monitoringu w zarządzaniu flotą jest bardzo duży. „O ile jeszcze do niedawna systemy monitoringu zapewniały podstawowe informacje dotyczące lokalizacji samochodu, prędkości czy przebytej trasy, to obecnie klienci oczekują od dostawców usług bardziej zaawansowanych aplikacji, które nie tylko umożliwią kontrolowanie pojazdów, ale przede wszystkim przyczynią się do osiągania wymiernych oszczędności i ułatwią pracę osób korzystających z samochodów wyposażonych w systemy GPS. Jeśli chodzi o polski rynek, to nadal dużą popularnością cieszą się systemy mające funkcję kontroli paliwa i zapewniające oszczędności z tym związane. Coraz większe znaczenie ma jednak badanie stylu jazdy kierowców i niwelowanie złych nawyków, co bezpośrednio przekłada się na ekonomię jazdy i amortyzację pojazdu. Przyszłością jest integracja monitoringu z innymi systemami, takimi jak np. giełdy transportowe. Ważna jest też zdalna komunikacja z kierowcą poprzez udostępnione aplikacje” – powiedział Dariusz Kwakszys, IT Manager, Gannet Guard Systems.

 

Razem z nawigacją

Pomocne w optymalizacji kosztów, tras i przejazdów są również „nowoczesne” nawigacje.  Zaawansowane nawigacje z aktualnymi danymi dotyczącymi utrudnień w ruchu, ale i funkcjami tworzonymi z myślą o kierowcach samochodów ciężarowych, stanowią uzupełnienie systemu monitorowania floty. „Rynek nawigacji do samochodów ciężarowych, kamperów oraz autobusów rozwija się dynamicznie i rok 2015 jest tego potwierdzeniem. Klienci już nie tylko zdają sobie sprawę z różnic pomiędzy nawigacją „zwykłą”, a specjalistyczną, w której można wprowadzić profil pojazdu (wysokość, ciężar, materiały niebezpieczne, emisja spalin itp.), ale również pytają o dodatkowe funkcjonalności. Dożywotnia aktualizacja map w wersji dla aut ciężarowych czy system omijania korków TMC to już standard dla nawigacji Becker. Najnowsze funkcja „nachylenie profilu trasy”, dzięki której kierowca może sprawdzić i porównać alternatywne trasy wraz ze zmianą ich nachylenia oraz wysokości, pozwala szybko ocenić i wybrać właściwą drogę, aby uniknąć niespodzianek, szczególnie w okresie zimowym. Rozwiązanie to powstało w odpowiedzi na potrzeby kierowców” – powiedział Marek Krygier, manager marki Becker.

Dodajmy, że firma Becker oferuje obecnie kilka modeli nawigacji Becker Transit przeznaczonych do samochodów specjalistycznych, różniących się wielkością ekranu (5″, 6″ i 7″) oraz dostępnością takich funkcji, jak podłączenie kamery cofania, TMC Premium czy baza fotoradarów.

Można powiedzieć, że krok dalej poszła firma Garmin, która bazując na swoim doświadczeniu w dziedzinie nawigacji i korzystając z elastyczności systemu Android (możliwość tworzenia nowych aplikacji i narzędzi w oparciu o indywidualne potrzeby danego klienta), umożliwia wykorzystanie urządzeń fleet 660 i 670 do zarządzania flotą.

Przykładem wykorzystania urządzeń Garmin do zarządzania flotą jest rozwiązanie frameLOGIC, dzięki któremu można m.in. prowadzić ewidencję pojazdów i kierowców, kontrolować czas pracy kierowców, zużycie paliwa, zarządzać zleceniami oraz (nowość) dostarczać zwrotną informację do dyspozytora o szacunkowym czasie dojazdu (ETA).

Na dużym i czytelnym ekranie nawigacja w urządzeniach z serii fleet (z dożywotnimi aktualizacjami map) wskazuje kierowcy trasę w intuicyjny sposób, wykorzystując we wskazówkach dojazdu rozpoznawalne punkty orientacyjne, budynki i sygnalizację świetlną (np. Skręć w lewo na najbliższych światłach), a aktywny asystent pasa ruchu z komunikatami głosowymi określa odpowiedni pas ruchu dla wybranej trasy. Widok skrzyżowań BirdsEye zapewnia szczegółowy widok rozjazdów, jakby patrzyło się na nie z góry, natomiast widok skrzyżowań PhotoReal realistycznie wyświetla skrzyżowania i rozjazdy wraz z otaczającym krajobrazem.

Urządzenie fleet 670 umożliwia spersonalizowany wybór trasy w oparciu o rozmiar i wagę pojazdu oraz oferuje ostrzeżenia o wysokości mostów, limitach wagowych, ostrych zakrętach, stromych zjazdach, co jest szczególnie ważne w przypadku samochodów ciężarowych. Mapy zawierają także obszerną bazę punktów POI, co ułatwia znalezienie najlepszych miejsc postoju i odpoczynku oraz punktów usługowych.

 

Wiele rozwiązań

Daimler FleetBoard oferuje klientom wiele różnych aplikacji na urządzenia mobilne. Jedną z nowości jest aplikacja FleetBoard Driver.app, która analizuje czas jazdy i odpoczynku kierowcy, dzięki czemu dostarcza szczegółowych informacji na temat sposobu prowadzenia pojazdu. Dotychczas dostęp do takich informacji mieli wyłącznie właściciele firm lub menedżerowie flot.

Obecnie za pomocą bazującej na Androidzie bezpłatnej aplikacji FleetBoard Driver.app (do pobrania z Google Play) kierowcy mogą sprawdzić swoją ocenę stylu jazdy FleetBoard i samodzielnie korzystać z usług zarządzania czasem pracy. Na podstawie oceny dotyczącej stylu jazdy FleetBoard (kierowcy, którzy prowadzą samochód w sposób przewidywalny i osiągają wyraźnie stałe prędkości, uzyskają najwyższe noty w systemie oceny stylu jazdy FleetBoard), aplikacja na bieżąco dostarcza kierowcom informacje o sposobie prowadzenia pojazdu w czasie ostatnio przejechanych tras. Na ekranie prezentowana jest zarówno nota ogólna, jak i oceny za poszczególne składowe: przewidywalność czy przyspieszanie i hamowanie.

Funkcja Time Manager umożliwia z kolei śledzenie, ile czasu kierowca przeznacza na pracę, a ile na odpoczynek. Co do minuty wskazuje pozostały czas jazdy, zarówno dzienny, jak i tygodniowy. Na 30 minut przed upływem czasu jazdy kierowca otrzymuje sygnał akustyczny oraz optyczny – może też zdefiniować okienko czasowe dla alarmu, by w odpowiednim czasie zacząć rozglądać się za miejscem postoju i zaparkować o odpowiednim czasie.

Ponadto aplikacja ma dodatkowe funkcje, które przydają się po zakończeniu jazdy. Cyfrowy trener pokazuje, jakie ćwiczenia warto zrobić, by rozciągnąć mięśnie szyi, barków, ramion i brzucha, a także górnej i dolnej części pleców. Użytkownicy mogą również notować, co jedli i jaki dystans pokonali na spacerze. Za pomocą sekcji społecznościowej My Community kierowca może komunikować się i wymieniać opinie z innymi kierowcami.

 

Dopasuje opony

TireInteractive – to aplikacja na iPady (do pobrania z AppStore), przygotowana przez Continental z myślą o klientach OEM w sektorze pojazdów użytkowych. Kluczowym elementem aplikacji jest wyszukiwarka Continental TireFinder, która została dostosowana do indywidualnych wymagań producentów samochodów ciężarowych i autobusów. Dzięki temu interaktywnemu e-narzędziu możliwe jest dopasowanie odpowiedniego rodzaju opon do pojazdów użytkowych z całej oferty Continental, w oparciu o istotne parametry wyszukiwania ogumienia, takie jak np. rozmiar, typ, przeznaczenie ogumienia czy rodzaj wykonywanego transportu.

Aplikacja umożliwia również zapoznanie się i pobranie pełnych opisów wszystkich modeli opon przeznaczonych dla producentów OEM znajdujących się w ofercie Continental – w tym trójwymiarowych rzutów, dokumentacji technicznej, broszur produktowych oraz dodatkowych materiałów, takich jak chociażby znany już Katalog Danych Technicznych w formacie PDF.

TireInteractive ma zwiększyć skuteczność działań handlowych oraz stanowić realne wsparcie dla klientów i doradców do spraw sprzedaży w sektorze OEM. Ponadto dzięki temu rozwiązaniu pracownicy działów sprzedaży mają dostęp do bieżących informacji o produktach z poziomu swoich iPadów i mogą je wysyłać e-mailem bezpośrednio do swoich klientów końcowych. Obecnie w aplikacji znajduje się oferta skierowana do pojazdów marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz Trucks, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.

 

Mobilnie na autostradach

Na podstawie przeprowadzonych badań potrzeb klientów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz operator systemu viaToll zdecydowali o stworzeniu aplikacji mobilnej do zarządzania kontem w ramach systemu viaToll.

Aplikacja oferuje następujące funkcjonalności: dostęp do informacji o stanie salda konta przedpłaconego (w tym anonimowego konta viaAuto), możliwość doładowania konta za pomocą karty płatniczej lub flotowej, wytyczanie trasy do najbliższego Miejsca Obsługi Klienta oraz zestawienie podstawowych informacji o umowie.

Podczas tworzenia aplikacji jednym z najważniejszych kryteriów było bezpieczeństwo danych użytkownika, dlatego aplikacja jest zgodna ze standardami bankowymi. Dodatkowo została wyposażona w wiele funkcjonalności, które mają zapewniać najwyższy poziom ochrony zarówno danych osobowych, jak i samych transakcji doładowania konta. Programiści zastosowali m.in. mechanizm automatycznego wylogowania po ustalonym czasie, szyfrowane połączenie SSL oraz blokowanie na 30 minut po 20 nieudanych próbach logowania.

Obecnie aplikacja viaToll jest dostępna dla urządzeń z systemem Android (m.in. wersja 2.3, do pobrania z Google Play) oraz iOS (wersja min 7.0, do ściągnięcia z Apple iTunes). Można z niej korzystać zarówno na smartfonach, jak i tabletach. Trwają prace nad przygotowaniem wersji dla urządzeń z systemem Windows.

 

źródło: //hewea.nazwa.pl/samochody

Możliwość komentowania jest wyłączona.