Lokalizacja to nie tylko GPS

dwlodarczyk
28 sierpnia 2015

Mieliśmy okazję rozmawiać z Gannet Guard Systems S.A. firmą zajmującą się lokalizacją skradzionych obiektów. Firma działa w Polsce od 1997 roku. Rozwiązania stosowane przez Gannet Guard Systems S.A. są własnej produkcji i nie wykorzystują dostępnych na rynku komercyjnym standardowych rozwiązań.
Zobaczmy jakie technologie można zastosować w sytuacji gdzie popularny GPS nie wyznaczy położenia monitorowanego obiektu.

elektroda.pl: Technologia GPS zdobyła ogromną popularność, odbiorniki pozwalające na globalną lokalizację znajdziemy nawet w telefonach komórkowych. Z biegiem lat moduły GPS stają się coraz bardziej zaawansowane, a nawet dwusystemowe (GPS, GLONASS itp.). Śledzenie floty firmowych pojazdów pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa oraz lepsze zarządzanie. Czy w urządzeniach śledzących firmową flotę znajdziemy typowe odbiorniki GPS, czy też potrzebne są urządzenia o lepszych parametrach lub antenach zewnętrznych?

Gannet: Najnowsze odbiorniki pozwalają na większą dokładność dzięki czemu jakość usług jest lepsza. Nasze produkty oferują najnowsze rozwiązania techniczne, zastosowane moduły są dwusystemowe i posiadają GPS i GLONASS jak również można do nich podłączyć antenę zewnętrzną.

elektroda.pl: Warunki samochodowe są ciężkim wyzwaniem dla elektroniki, jak wygląda typowa trwałość urządzeń GPS montowanych w pojazdach floty?
Czy lepiej sprawdzają się urządzenia pozwalające na serwisowanie (otwarcie obudowy, wymianę elementów lub modułów), czy też lepsze są „jednorazowe” zalane żywicą kostki z wyprowadzonymi przewodami i złączami?

Gannet: Wszystkie nasze urządzenia mogą być serwisowane nie korzystamy z elektroniki jednorazowej czy zalewanej. Nasze urządzenia są wysokiej jakości, certyfikowane oraz testowane w różnych warunkach dzięki czemu trwałość elektroniki jest bardzo duża.

elektroda.pl: W takim razie jak wspomniane urządzenia są chronione przed działaniem warunków zewnętrznych takich jak woda, wilgoć, kurz?

Gannet: Zabezpieczenie urządzeń przed środowiskiem zewnętrznym jest dla nas kluczowym elementem na który zwracamy uwagę. Trwałość naszych urządzeń jest bardzo duża ponieważ obudowy, które stosujemy są bardzo wysokiej jakości np. obudowa do GanTrack jest wodoszczelna, pyło-szczelna. Obudowa była testowana przez firmę ITD otrzymała klasę IP67 //www.gannet.pl/o-nas/certyfikaty/ . Dzięki tej obudowie moduł może działać nawet pod wodą (kradzież silników zaburtowych które są zatapiane pod wodą). Moduły do pojazdów flot z kategorii GanFleet mają szereg możliwości i posiadają wiele opcji aby ochronić moduł przed wodą, pyłem, wilgotnością… Posiadamy specjalne kable zalane jak również różnego rodzaju obudowy (plastikowe, gumowe) GanFleet Protector Light, GanFleet Protector, GanFleet Protector II //www.gannet.pl/produkty/akcesoria/ . Dzięki wymienionym rozwiązaniom działanie naszych modułów jest bezawaryjne przez wiele lat. Moduły dobrze radzą sobie w takich pojazdach jak maszyny budowlane (woda, wilgoć, mróz, kurz, drgania) czy innych pojazdach, które są narażone na niekorzystne warunki dla elektroniki.

elektroda.pl: Czy mając na pokładzie samochodu urządzenie umożliwiające przesyłanie danych, możemy wysyłać coś więcej niż współrzędne GPS? Przykładowo sygnały o sytuacjach alarmowych, stan pojazdu, temperaturę chłodni, audio, zdjęcia, wideo?

Gannet: Tak oczywiście, klienci są coraz bardziej wymagający, w każdym rodzaju biznesu możemy zaobserwować wzrost zapotrzebowania na szybką informację o określonych zdarzeniach. Najczęściej spotykanymi alarmami oprócz standardowych są: alarm o nagłym spadku paliwa (samochody ciężarowe, maszyny budowlane) alarm o przekroczeniu strefy pracy pojazdu, zagłuszanie systemu, sabotaż, uruchomienie pojazdu w godzinach nocnych, poruszanie się bez autoryzacji jak również temperaturę chłodni, audio, informacje diagnostyczne…

elektroda.pl: Jakie możliwości posiada klient po stronie obserwacji i analizy danych o flocie? Czy dostajemy produkt dostępny przez przeglądarkę na całym świecie, czy oprogramowanie odbierające dane z pojazdów floty może znajdować się w data center klienta? Czy możliwe jest podłączenie się do API systemu aby część danych automatycznie pojawiała się w innych systemach klienta?

Gannet: Nasz produkt umożliwia dostęp do systemu przez przeglądarkę WWW jak również dostęp mobilny (IOS, Android), wszystko znajduje się w naszym data center i istnieje możliwość dostępu do API systemu aby dane automatycznie spływały do innych systemów klienta. Jako przykład możemy podać tutaj współpracę z firmą spedycyjną LKW WALTER Internationale Transportorganisation AG której przekazujemy informację o pozycjach pojazdów.

elektroda.pl Poza monitoringiem floty śledzenie pojazdu lub innego mienia może być bardzo użyteczne w momencie kradzieży, jednak sygnał GPS nie jest dostępny poza otwartą przestrzenią. W jakim stopniu odbiornik GPS może być użyteczny w lokalizacji skradzionego pojazdu?

Gannet: Niestety systemy oparte o technologię GSM/GPS poza otwartą przestrzenią nie zdają egzaminu i tutaj jedynym ratunkiem i uzupełnieniem tych systemów jest system radiowy GanTrack, którym można zlokalizować skradziony obiekt z dokładnością do 3cm. Nie ma znaczenia czy będzie to duży garaż podziemny czy jeden mały znajdujący się pośród kilkudziesięciu innych garaży. Nasz system radiowy GanTrack jest unikalnym rozwiązaniem łączącym wszystkie technologie na rynku i działa w oparciu o własne źródło zasilania, niezależnie od elektroniki pojazdu. Skuteczność tego systemu może potwierdzić wielu naszych klientów jak również instytucji takich jak Policja czy instytucje certyfikujące Politechnika Świętokrzyska, która nadała systemowi GanTrack najwyższą klasę skuteczności „Extra”.

elektroda.pl Termin radiopelengacja jest znany wielu użytkownikom elektroda.pl, skuteczne określenie położenia nadajnika wymaga wielu stacjonarnych stacji odbiorczych lub mobilnych odbiorników namierzających. Z jaką dokładnością możliwe jest określenie źródła położenia nadajnika?

Gannet: Radiopelengacja inaczej radionamierzanie jest to jeden z elementów naszych działań podczas poszukiwań skradzionego pojazdu, dzięki temu istnieje możliwość namierzenia pojazdów w miejscach gdzie inne systemy już nie działają. Dokładność jest bardzo wysoka co przekłada się na skuteczność systemu. Do radionamierzania nasza firma wykorzystuje własne stacjonarne stacje odbiorcze(maszty) jak również mobilne umieszczane w samolotach oraz pojazdach samochodowych. Do precyzyjnego namierzania używamy sprzętu ręcznego. Cały sprzęt oraz oprogramowanie jest produkowane przez nas i nie jest dostępne na rynku komercyjnym.

elektroda.pl: Dziękujemy za rozmowę. Odpowiedzi opracował dla Was Dariusz Kwakszys – IT Manager Gannet Guard Systems S.A.
Jak widać do określenie położenia śledzonego obiektu nie zawsze zapewni system typu GPS. Być może ten krótki materiał zachęci użytkowników elektroda.pl do własnych prób z awaryjną lokalizacją obiektów (warto sprawdzić czy popularne drony, pojazdy RC, które dość łatwo mogą zniknąć z naszego pola widzenia można wyposażyć w niewielki nadajnik ułatwiający ich odnalezienie). Proste próby można przeprowadzić niewielkim nakładem, wystarczy przyjrzeć się urządzeniom stosowanym w zabawie „łowy na lisa” polegającej na odnalezieniu ukrytego nadajnika. Warto zauważyć jak profesjonalna firma zwraca uwagę na zabezpieczenie elektroniki w warunkach samochodowych. Własne projekty DIY także warto zabezpieczyć przed wpływami czynników zewnętrznych, aby dłużej pracowały bezawaryjnie wewnątrz samochodu.

 

źródło: www.elektroda.pl

Możliwość komentowania jest wyłączona.