Monitoring samochodowy – różnice między systemami GSM/GPS a radiowym

Bartek Pobocha
16 lutego 2017
Monitoring samochodowy – różnice między systemami GSM/GPS a radiowym

System monitoringu to narzędzie pozwalające m.in. namierzać skradzione pojazdy i zwracać je prawowitym właścicielom. Wykorzystywane są przy tym trzy rozwiązania: bazujące na GPS/GSM, posługujące się sygnałami radiowymi oraz łączące te technologie. Czym różnią się i które można uznać za najbardziej skuteczne?

Dzięki funkcji lokalizowania samochodów, monitoring jest najlepszym zabezpieczeniem antykradzieżowym, a w zasadzie pokradzieżowym. Takiego zdania są funkcjonariusze policji zajmujący się rozpracowywaniem grup przestępców obierających za cel auta. „Moduły służące do ustalania pozycji pojazdów nie są w stanie zapobiegać kradzieży, ale umożliwiają namierzanie samochodu, dzięki czemu mundurowi mogą podjąć czynności i zwrócić „zgubę” prawowitym właścicielom” – wyjaśnia Dariusz Kwakszys, IT Manager w firmie Gannet Guard Systems. Na rynku dostępne są trzy rodzaje urządzeń służących do namierzania pojazdów. Są to:

  • moduły GPS/GSM wykorzystujące sygnał satelitarny oraz łączność znaną z telefonów komórkowych,
  • moduły bazujące na technologii radiowej, wysyłające sygnał radiowy o wysokich częstotliwościach,
  • moduły oferujące system łączony, czyli GPS/GSM oraz tzw. radiówkę.

Pierwsza technologia pozwala na bieżąco monitorować pozycję pojazdu, druga sprawdza się jedynie po kradzieży (w momencie aktywacji), a trzecia łączy cechy obu.

Eksperci z firmy Gannet Guard Systems są zgodni co do tego, że radiowy system monitoringu pojazdów jest narzędziem o wiele doskonalszym niż rozwiązania bazujące wyłącznie na komunikacji GPS/GSM wykorzystywane w samochodach i maszynach roboczych. Wynika to m.in. ze stopnia zaawansowania modułów oraz z oczywistych względów, w których łączność radiowa jest o wiele skuteczniejsza niż satelitarna. Wpływ na to ma kilka czynników,
a najważniejszymi są dokładność namierzania oraz brak uzależnienia od operatorów telefonicznych oraz sygnału GPS.

Oto 9 najważniejszych różnic pomiędzy platformami GPS/GSM a namierzaniem radiowym:

  1. System radiowy opiera swoje działanie na częstotliwościach radiowych. Dlatego możliwe jest odnalezienie pojazdów nawet wtedy, gdy zostały ukryte w stalowych kontenerach oraz na parkingach podziemnych. „Fale radiowe o wysokich częstotliwościach potrzebują jedynie mikroszczelin, aby mogły się wydostać” – komentuje Dariusz Kwakszys, IT Manager w firmie Gannet Guard Systems.
  2. System radiowy jest niezależny od operatorów komórkowych w przeciwieństwie do systemów GPS/GSM. Platformy korzystające z komunikacji satelitarnej wymagają do działania aktywnej karty SIM, dzięki której może dochodzić do jednostronnej komunikacji, na podstawie której ustalana jest pozycja modułu. W przypadku systemu radiowego ten problem znika.
  3. Moduł radiowy nie jest podłączony do zasilania obiektu i nie ingeruje w układ elektryczny pojazdu w przeciwieństwie do systemu GPS. Urządzenie wykorzystuje własne zasilanie bateryjne. Umożliwia to montaż w praktycznie każdym miejscu pojazdu, bez konieczności dostępu do wiązek elektrycznych. Złodziejom trudniej jest więc odnaleźć moduł i go usunąć.
  4. System radiowy nie pozwala monitorować pojazdu na bieżąco, lokalizuje go tylko po zgłoszeniu kradzieży. „Nie ma możliwości wysyłania danych w czasie rzeczywistym, gdyż do tego potrzebne jest połączenie z satelitami GPS oraz z operatorem telefonicznym, który za pomocą sieci GSM prześle dane do serwera. Do zlokalizowania obiektu potrzebna jest cała procedura, a moduł wzbudzić mogą jedynie nasze ekipy za pomocą sprzętu radionamiarowego” – stwierdza Dariusz Kwakszys.
  5. Po instalacji moduł radiowy jest uśpiony. Aktywuje się, kiedy zaistnieje potrzeba namierzenia pojazdu. W efekcie bateria urządzenia nie jest praktycznie wykorzystywana i wystarcza nawet na 5 lat.
  6. System radiowy ma większą dokładność niż GPS. „Dokładność tak naprawdę jest najwyższa z możliwych i wynosi kilka centymetrów. Pozwala na wskazanie, w którym miejscu dokładnie jest zamontowany moduł w pojeździe, a więc nie ma żadnego problemu na przykład z ustaleniem, w którym z garaży tworzących ciąg znajduje się namierzany obiekt” – mówi Dariusz Kwakszys.
  7. Systemy radiowe są odporne na zagłuszarki częstotliwości GPS/GSM, gdyż nie korzystają z tej metody komunikacji. Pozwala to mieć pewność, że jeżeli złodziej nie odnajdzie i nie dezaktywuje urządzenia, to pojazd zostanie odnaleziony.
  8. Nie można zeskanować systemu radiowego, ponieważ nie wysyła żadnych sygnałów. Z tego powodu złodziej nie może mieć pewności, czy auto zostało zabezpieczone.
  9. Lokalizacja skradzionego pojazdu odbywa się fizycznie. Po namierzeniu pojazdu firma świadcząca usługę monitoringu rozpoczyna czynną akcję poszukiwawczą. „Aby samochód lub maszyna zostały namierzone, potrzebni są operatorzy, którzy za pomocą sprzętu radionamiarowego wskażą miejsce ukrycia obiektu” – tłumaczy Dariusz Kwakszys z Gannet Guard Systems.

Możliwość komentowania jest wyłączona.